Please use this identifier to cite or link to this item: http://ridi.ibict.br/handle/123456789/60
metadata.dc.type: Artigo
Title: Competência em informação: caminhos percorridos e novas trilhas
Other Titles: Information literacy: paths and new tracks
metadata.dc.creator: Hatschbach, Maria Helena de Lima
Olinto, Gilda
Abstract: [pt]Apresenta a evolução do enfoque do conceito, dos estudos e das práticas de Competência em Informação (Information Literacy) nos últimos trinta anos, numa trajetória que aborda desde o desenvolvimento de habilidades no uso de ‘fontes de informação’, de ‘técnicas e métodos de estudo e pesquisa’, de ‘tecnologias de informação e comunicação’, até a instrução bibliográfica e mesmo questões de ordem ética (direito autoral) e social (inclusão digital). A América Latina começa a se inserir e a atuar neste campo de maneira mais efetiva, em termos de programas institucionais e pesquisas acadêmicas, o que contribui para abordagens amplas e transdisciplinares do tema, sobretudo no contexto acadêmico do ensino em seus diversos níveis. Como a avaliação da Competência em Informação de estudantes está sendo ou pode vir a ser abordada em estudos e práticas, especialmente de universitários, ela é um dos aspectos enfatizados neste artigo. O desenvolvimento de instrumentos de avaliação nesta área oferece insumos para a mensuração dos resultados, reforça as práticas de êxito e propõe novos caminhos para a implementação de ações em Ciência da Informação.
[en] This article presents a view of the evolution of Information Literacy as a field of study and of instructional practices in the last thirty years. The scope of this field includes a wide and diverse range of subjects. Among the topics considered, one can mention the development of abilities in the use of information sources, of competency in study methodologies and in the use of information and communication technologies, as well as bibliographical instruction, and even ethical and social aspects, as copyright problems and digital and social inclusion. Recently, Latin America has begun the development of study programs and projects in the field in a more effective way, and is also contributing to a transdisciplinary approach of the subject, especially in the context of instructions designed for students in different school levels. How the evaluation of Information literacy among students is being studied, especially among college level students, is also focused in this study. Evaluation instruments may be considered techniques for the measurement of the adequacy of practices that are being implemented and can contribute to their improvement, as well as propose new directions for Information Literacy.
Keywords: Competência em informação
Ensino Superior
Avaliação
Competência em informação
Publisher: FEBAB
Citation: Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v.4, n.1, 2008. p.20-34
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
URI: http://ridi.ibict.br/handle/123456789/60
Issue Date: 2008
Appears in Collections:Artigos em Revistas publicadas no Brasil

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OLINTORBBD2008.pdf229,62 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright